RedShark News

15 Jan

The Current TV experiment ends as it is bought by Al Jazeera

  • Written by 
Current TV Logo Current TV Logo Current TV/Al Jazeera

Al Jazeera has announced its purchase of US broadcaster Current TV for an undisclosed amount. Unconfirmed speculation places the purchase price in the $400-500 million range

Current TV was founded in 2005 by former Vice President Al Gore and Joel Hyatt. DirectTV and Comcast each hold about a small stake in the company. Its programming reflected a left-leaning perspective but despite distribution to some 60 million US homes has never attracted a large viewership.

The Island

Al Jazeera (which means “The Island” in Arabic) is Quatar-owned and has directed programming to English-speaking countries via Al Jazeera English, also headquartered in Qatar. The English language channel has recruited an international team of newscasters and interviewers well known to western audiences such as the veteran broadcaster David Frost.

Al Jazeera intends to shut down operations of Current and establish Al Jazeera America with plans to begin broadcasting in 2013. It will be run separately from Al Jazeera English but is expected to include content from the existing English Language channel. It will be headquartered in New York with bureaus in Washington, Chicago, Miami and Los Angeles.

US law restricts percentage of foreign ownership of broadcast channels but no such restriction exists in the case of cable channels.

Time Warner Cable drops Current TV

Time Warner Cable immediately responded to the announcement by dropping Current TV. According to Huffington Post, however, a Time Warner Cable spokesman said “We do have an agreement with Al Jazeera English, although we have no plans to launch it at this time.”

Many Americans have perceived Al Jazeera in a negative light owing to its reporting on the conflicts in Iraq and Afghanistan. It was, however, widely praised internationally for its coverage of the “Arab Spring”. For its part, Al Jazeera has always maintained that its editorial policy is neutral and that it is simply a news organization. US perceptions, though, might feed sufficient concerns to limit its American audience.

It is the market that will ultimately determine the success or failure of Al Jazeera America but the new venture may find some sizable bumps in that road to success.


SIGN IN TO ADD A COMMENT:

 

 

Not registered? Sign up now

Lost your password?

  • An Inconvenient Deal....?

    From Wiki: Qatar has been ruled as an absolute and hereditary emirate by the Al Thani family since the mid-19th century. Formerly one of the poorest Gulf states, the mainly barren country was noted mainly for pearl hunting. It was a British protectorate until it gained independence in 1971. Since then, it has become one of the region's wealthiest states due to its enormous oil and natural gas revenues.

    (You can't really attribute words to politicians in comments that they didn't actually say, but we do get the satirical point you're making - Ed)

    Comment last edited on about 1 year ago by David Shapton
    0 Like
  • To be clear it was more a point about the hypocritical view point of a politician than a satirical one, thanks to his own comments he did make throughout is movie "An inconvenient truth", one of the top 10 best US documentary.
    But thank you for editing out my mistakes. I was surely out of line.

    0 Like
Ned Soltz

Ned Soltz is a veteran shooter, editor, consultant, author and industry expert. He is Contributing Editor of DigitalVideo Magazine and is a frequent contributor to numerous print and web publications as well as podcasts. Ned was among the founders of the LA Final Cut Pro User Group (now LA Creative Pro User Group) and is currently president of the New York City user group Mopictive NYC.

EditShare 2014 © All rights reserved. EditShare Logo

Top Desktop version

music Are you sure that you want to switch to desktop version?